به مناسبت مرگ آخرین شاعرواقعی شهرمان
بهار نیکفر بهار نیکفر

 

Peter Ruehmkorf 1929 – 2008

روی قله ها بندبازی کردند بعضی شاعران

 

درقله های سربلند کوهها

بندبازی کردیم،

غیرازکلام رویایی درسرنبود

میان دوست هالو ودوست هاین .

اعتراف کردیم،

کسیکه شعرگوید دیوانه است

وآنکس که آنرا حقیقت داند دیوانه خواهدشد.

گرچه درنبردهای گوناگون شکست خوردیم

ازهویت مان ولی شرافتمندانه دفاع نمودیم .

 

پیتر رومکورف ، شاعر آلمانی، هفته گذشته درسن 79 سالگی درگذشت. اومتولد شهرهامبورگ بود و در دانشگاه دررشته های :ادبیات،روانشناسی،تاریخ هنر، وتعلیم وتربیت درس خوانده بود.اونه تنها عضوگروه ادبی 47 بلکه یکی ازموفق ترین شاعران سیاسی آلمان بود.مادرش معلم وپدرش عروسک باز تئاتر بودند. وی درآغازبا 5نام مستعار: جان فریدر،یوهان فونتارا،ازلی مایر،لئو دولترکی، و موسکاته دست بقلم زد.وی سالها ویرایشگر بنگاه نشر روولت درآلمان بود وجوایز گوناگون ادبی از جمله: جایزه بوشنر،رینگل ناتز،هولزهف،شهربرمن،کستنر،ومقاله نویسی مووک را دریافت نمود. او سالها دردانشگاههای داخل وخارج،ادبیات مدرن آلمان و تئوری ادبی رادرس داد.وی مورد احترام کشورهای سوسیالیستی سابق بود ودرسال 1955 با هیئت جوانان به چین، 1952 درچهارمین کنگره دانشجویان درپراگ، ودرسال 1975 دربازیهای جهانی جوانان درمسکو شرکت کرد. اویکی ازفعالان جنبش دانشجویی سال 1968 ویکی ازمخالفان انرژی اتمی آلمان غربی بود.

وی غیراز مقاله،نمایشنامه وقصه،خالق اشعاری انتقادی،طنزآمیز،مهاجم،شکاکانه وگاهی ناامید علیه دولت امپریالیستی،نوکرصفتی،برده داری مدرن،استثمار،سرمایه، و مالکیت بود. وی میگفت که هرهنری،سیاسی است، به این سبب به انتقاد از استتیک گرایی روشنفکرانه پرداخت. اوکوشید تادر اشعارش تعادلی میان سنت ادبی و انتقاداجتماعی برقرارنماید. انتقاداجتماعی او باکمک شعرطنزآمیز و شک گرایانه است. ازجمله تضادهای زندگی زمان حال درآثاراو،تضادهای فردی و اجتماعی هستند. غیرازارزش گذاری ادبی باکمک نقد، اوکوشید تارابطه ای میان هنر وجامعه برقرارنماید.

اودرشعرمدرن، خویشاوند انسنزبرگر و گاتفرید بن و در شعر کلاسیک شاگرد مورگن اشتاین و فوگل وایده بود. وی در سنت باروک و روشنگری به انتقاد از برشت و اکسپرسیونیست ها پرداخت.انتقاد اجتماعی وطنزآمیز اوخواننده رابیاد اشعار هاینه می اندازد. اومیکوشد تاشاگرد باوفای هاینه باشد. طنز گزنده شاعران قرون 17 و 18 آلمان بی تعثیر روی او نبود. خصوصیات اشعارش همچون پاره ای ازشاعران معروف کلاسیک ورمانتیک آلمان،اجتماعی بودن و استتیک گرایی است .

خلاف سنت ادبی دهه 50 قرن گذشته،درآغازاشعارش ترکیبی از اکسپرسیونیسم و هدفهای مهاجم سیاسی بودند.آثارپایانی او ولی تحت تعثیر موضوعات اتوبیوگرافیک وی می باشند. اومخالف مدرنیته راحت طلب درادبیات بود. وی میگفت که شعر کودکی است  اتفاقی، وهرسهل انگاری درکنترل آن موجب سقوط اش میگردد و گاهی همچون ریاضیات، آن نیاز به سیستمی آهنگین دارد.اوکوشیدتاباکمک نقل قول،کولاژ و مونتاژ برخورد دیگری باسنت ادبی بنماید وازطریق زبان عامیانه،لهجه،زبان تبلیغاتی وبازاری به سنت ادبی وادبیات زمان حال برخوردی انتقادی بنماید.او به تصوررمانتیک از هنرمندپایان داد ومیگفت بایدبرمرز میان نظم طبیعی ونظم اجتماعی غالب آمد.

رومکورف کوشیدتارابطه ای میان شعروموسیقی جازبرقرارنماید.شعراورابخشی  ازفعالیت نشرسیاسی اش و فعالیت سیاسی-مطبوعاتی اورا بخشی اززندگی شاعرانه اش به حساب می آورند. توانایی اودرقصه نویسی نیزقابل توجه است. اوبجای جهانی بهتر درجستجوی یک اتوپی مشخس بود.

   ازجمله آثاراو : بازگشت به فرهنگ، شعروموسیقی جاز، یادداشتهایی درباره ادبیات وشعر، صحنه هایی اززندگی اقتصادی دوره باستان،بیوگرافی چندشاعرونویسنده جوانمرگ آلمانی،شعروسیاست، محافظان طویله گاه،اشعاری درباره عشق ومرگ وطبیعت و هنر،سالهایی را که می شناسید،جادوی شعر،اشعارماقبل آخر،اشعاری داغ،قطعات هنری،تاریخ مصرف تاسال 1999، تفریحات زمینی، من و دوشاعر دیگر،مجموعه اشعار،تعمیرکاران می آیند، دارایی مردم،13شاعرآلمانی،آخرین شعر،ازمن به شما برای ما،یادداشتهای روزانه ممنوعه ام،ترانه آلمانی ها،و3جلدیادداشتهای شعروادبیات، هستند.


June 22nd, 2008


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
شعر،ادب و عرفان